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¿Qué es un glitch?
What is a glitch?
- Pequeñas variaciones.
- Small variations.
Un glitch es un término ampliamente conocido
en el ámbito de los videojuegos y la informática. Se refiere a un tipo de error
que ocurre en un programa o videojuego, pero que no afecta negativamente su
rendimiento o estabilidad. Este error puede resultar en comportamientos
inesperados, visuales o funcionales, que no estaban previstos por los
desarrolladores del juego.
El término apareció por primera vez en el
libro Into Orbit (1962), que hablaba sobre el proyecto Mercury, el primero
programa de vuelos espaciales de los Estados Unidos. Este término se refería a
un fallo o cambio de voltaje repentino en una corriente eléctrica (The FreeDictionary, n.d.).
En general, un glitch se considera como una
característica no intencional pero interesante de un videojuego. Algunos
jugadores incluso buscan activamente estos glitches para aprovecharlos y
obtener ventajas en el juego. Sin embargo, es importante destacar que no todos
los errores que ocurren en un juego se consideran glitches. Existen diferentes
clasificaciones según la naturaleza y la gravedad del error.
Un ejemplo común de glitch es un error visual
en el que se pueden ver figuras o imágenes distorsionadas o incorrectas en la
pantalla del juego. Estos glitches visuales suelen ser causados por archivos
mal codificados o dañados que se leen de manera incorrecta por el programa.
Es importante mencionar que el término
"glitch" también se utiliza en otros contextos fuera de los
videojuegos. Por ejemplo, en el ámbito de la música electrónica, un glitch se
refiere a una técnica de manipulación de sonido que crea efectos sonoros
defectuosos o distorsionados de manera intencional (IONOS, 2022).
Glitch de Virtual Boy en el ocular derecho
Virtual Boy glitch in right eyepiece
Eli Hodapp from United States, Public domain, via Wikimedia Commons
A glitch is a term
widely known in the field of video games and computing. It refers to a type of
error that occurs in a program or video game, but does not negatively affect
its performance or stability. This error may result in unexpected behaviors, visual
or functional, that were not intended by the game developers.
The term first
appeared in the book Into Orbit (1962), which talked about Project Mercury, the
first United States space flight program. This term referred to a sudden
failure or voltage change in an electrical current (The Free Dictionary, n.d.).
In general, a glitch
is considered an unintentional but interesting feature of a video game. Some
players even actively look for these glitches to take advantage of them and
gain in-game advantages. However, it is important to note that not all errors
that occur in a game are considered glitches. There are different
xclassifications depending on the nature and severity of the error.
A common example of a
glitch is a visual error in which distorted or incorrect figures or images can
be seen on the game screen. These visual glitches are usually caused by poorly
encoded or damaged files that are read incorrectly by the program.
It is important to
mention that the term "glitch" is also used in other contexts outside
of video games. For example, in the field of electronic music, a glitch refers
to a sound manipulation technique that creates intentionally defective or distorted
sound effects (IONOS, 2022).
Escucha el tema Weird Glitches de la banda sonora de NabbuBlog.
Listen to the song Weird Glitches from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
IONOS. (2022). ¿Qué es un glitch? https://www.ionos.es/digitalguide/online-marketing/redes-sociales/glitching/
The Free Dictionary. (n.d.). Glitch. https://www.thefreedictionary.com/glitch
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Bloop: Un sonido extraño subacuático.
Bloop: A strange underwater sound.
- Un sonido misterioso.
- A mysterious sound.
El BLOOP es el nombre dado a un sonido
submarino de ultra baja frecuencia que fue detectado por el U.S. National
Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) en varias ocasiones durante el
verano de 1997. Este fenómeno ha intrigado a los científicos desde entonces, ya
que la fuente exacta del sonido todavía permanece desconocida.
Según los investigadores, en 1997,
mientras estaban monitoreando la actividad volcánica submarina en el Pacífico
Sur, registraron un sonido poderoso y extremadamente fuerte. Utilizando
hidrófonos (micrófonos subacuáticos) separados por una distancia de aproximadamente
3.219 kilómetros, detectaron varias instancias de este sonido que no se parecía
a nada que hubieran escuchado antes (García, 2021).
La NOAA no solo se sorprendió por la
intensidad del sonido, sino también por su característica única. Este singular
rasgo distintivo se conoció como el BLOOP. Los científicos han estudiado
detenidamente las grabaciones del BLOOP en un esfuerzo por comprender su origen
y naturaleza.
Sin embargo, a pesar de los numerosos
estudios realizados, hasta el día de hoy no se ha logrado determinar con
certeza la causa detrás de este misterioso fenómeno. Algunas teorías sugieren
que podría estar relacionado con los movimientos de los glaciares o con la
actividad de los grandes mamíferos marinos, como las ballenas (Sanz, 2008).
Aunque ya han pasado algunas décadas
desde su descubrimiento, los expertos continúan intrigados por este extraño
sonido subacuático. Cada nuevo estudio y análisis acerca a los investigadores
un paso más hacia la comprensión de este fenómeno submarino misterioso y
fascinante.
Bloop
National Oceanic and Atmospheric Administration, Public domain, via Wikimedia Commons
BLOOP is the name given to an ultra-low frequency underwater sound that
was detected by the U.S. Navy. National Oceanic and Atmospheric Administration
(NOAA) on several occasions during the summer of 1997. This phenomenon has
intrigued scientists ever since, as the exact source of the sound still remains
unknown.
According to researchers, in 1997, while they were monitoring underwater
volcanic activity in the South Pacific, they recorded a powerful and extremely
loud sound. Using hydrophones (underwater microphones) separated by a distance
of approximately 3,219 kilometers, they detected several instances of this
sound that was unlike anything they had heard before (García, 2021).
NOAA was not only surprised by the intensity of the sound, but also by
its unique characteristic. This unique distinguishing feature became known as
the BLOOP. Scientists have closely studied the BLOOP recordings in an effort to
understand their origin and nature.
However, despite the numerous studies carried out, to date it has not
been possible to determine with certainty the cause behind this mysterious
phenomenon. Some theories suggest that it could be related to the movements of
glaciers or the activity of large marine mammals, such as whales (Sanz, 2008).
Although a few decades have passed since its discovery, experts continue
to be intrigued by this strange underwater sound. Each new study and analysis
brings researchers one step closer to understanding this mysterious and
fascinating underwater phenomenon.
Escucha el tema Strange Sounds de la banda sonora de NabbuBlog.
Listen to the song Strange Sounds from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
García, J. (2021). El misterio de Bloop: un extrañísimo ultrasonido subacuático detectado en 1997 que provocó todo tipo de locas teorías. Xataka. https://www.xataka.com/otros/misterio-bloop-extranisimo-ultrasonido-subacuatico-detectado-1997-que-provoco-todo-tipo-locas-teorias
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La cámara oscura en la fotografía.
The camera obscura in photography.
- Un dispositivo clave en la historia.
- A key device in the story.
La cámara oscura es uno de los instrumentos más importantes en la historia de la fotografía. Este dispositivo óptico permite obtener una proyección plana de una imagen externa sobre la zona interior de su superficie.
La cámara oscura se utiliza para proyectar la imagen de un objeto en una superficie interior oscura, utilizando un pequeño agujero o lente. La imagen de la luz externa se refleja en un espejo y se dirige hacia una pantalla plana. Este proceso se basa en el principio de la perspectiva y de la refracción de la luz, y se aplica en la fotografía (
Foto San Telmo, n.d.).
Aunque la cámara oscura ya existía desde la antigüedad, su suso en la fotografía se inicia en el siglo XIX, cuando se comenzaron a experimentar con nuevos materiales y técnicas de registro de la imagen. La invención de la fotografía es el resultado de la combinación de diversos descubrimientos. La primera fotografía fue hecha por Nicéphore Niepce en 1879, quién adquirió una cámara oscura de lente menisco en la óptica que tenían los ingenieros Chevalier en París, Francia (
Cámara Oscura World, n.d.).
Hoy en día, la cámara oscura no se utiliza tanto como en el pasado, ya que los avances tecnológicos han permitido crear cámaras fotográficas más avanzadas y sofisticadas. Sin embargo, es una técnica que aún se utiliza en la enseñanza de la fotografía y en los talleres de arte.
La cámara oscura es un dispositivo clave en la historia de la fotografía. Aunque la cámara oscura ha sido reemplazada en gran medida por nuevas tecnologías, sigue siendo una herramienta muy útil en los talleres de arte y en la enseñanza.
Cámara oscura
Dark chamber
Denis Diderot, Public domain, via Wikimedia Commons
The camera obscura is one of the most important instruments in the history of photography. This optical device allows obtaining a flat projection of an external image on the inner area of its surface.
The camera obscura is used to project the image of an object onto a dark interior surface, using a small hole or lens. The image of external light is reflected from a mirror and directed onto a flat screen. This process is based on the principle of perspective and light refraction, and is applied in photography (
Foto San Telmo, n.d.).
Although the camera obscura had existed since ancient times, its use in photography began in the 19th century, when people began to experiment with new materials and image recording techniques. The invention of photography is the result of the combination of various discoveries. The first photograph was taken by Nicéphore Niepce in 1879, who acquired a camera obscura with a meniscus lens at the Chevalier engineers' optics store in Paris, France (
Camera Oscura World, n.d.).
Today, the camera obscura is not used as much as in the past, since technological advances have allowed the creation of more advanced and sophisticated cameras. However, it is a technique that is still used in teaching photography and in art workshops.
The camera obscura is a key device in the history of photography. Although the camera obscura has largely been replaced by new technologies, it remains a very useful tool in art workshops and teaching.
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Listen to the song Dark Chamber from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
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La creación de las carreteras.
The creation of roads.
- Una tecnología importante para el desarrollo.
- An important technology for development.
La construcción de las carreteras ha sido crucial para el desarrollo de la humanidad desde tiempos remotos. Los primeros caminos datan del 4000 a.C., cuando los egipcios y los chinos construyeron senderos naturales para facilitar el transporte de personas y animales de un lugar a otro. Desde entonces, el proceso de construcción de las carreteras ha evolucionado notablemente.
En la antigua Grecia, se construyeron los primeros caminos pavimentados con tierra y grava para transportar mercancías y viajeros. Estos caminos fueron el punto de partida para la creación de las carreteras en Europa.
Durante la época romana, las famosas calzadas se convirtieron en una de las infraestructuras más importantes para el desplazamiento de tropas y la expansión comercial del imperio. En la Edad Media, la construcción de carreteras se centró en senderos de tierra y grava debido a la frecuencia de los viajes y la limitación de los transportes marítimos.
A medida que la humanidad avanzó en la tecnología, la maquinaria pesada permitió la construcción de carreteras más rápidas y eficientes. Hoy en día, el proceso de construcción de carreteras engloba varias etapas, que incluyen el trazado de la línea topográfica y el movimiento de tierras.
A pesar de todas las mejoras y avances tecnológicos, la construcción de carreteras sigue siendo una tarea compleja y desafiante que requiere de un gran equipo de profesionales y una planificación precisa. Con el paso del tiempo, las carreteras han pasado a ser una de las infraestructuras más importantes y necesarias para el transporte de personas, mercancías y servicios esenciales en todo el mundo.
En la actualidad, las carreteras han evolucionado enormemente y están construidas con materiales de alta calidad, diseñadas para soportar el tráfico pesado y durar muchos años. La creación de las autopistas, puentes, túneles y viaductos ha permitido una mayor conectividad entre las regiones del mundo, fomentando la economía y el turismo (
Grupo Grasa, 2022;
María, 2023).
Carretera romana
Roman road
No machine-readable author provided. AlMare assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons
The construction of roads has been crucial for the development of humanity since ancient times. The first roads date back to 4000 BC, when the Egyptians and Chinese built natural trails to facilitate the transportation of people and animals from one place to another. Since then, the road construction process has evolved significantly.
In ancient Greece, the first roads paved with dirt and gravel were built to transport goods and travelers. These roads were the starting point for the creation of roads in Europe.
During Roman times, the famous roads became one of the most important infrastructures for the movement of troops and the commercial expansion of the empire. In the Middle Ages, road construction focused on dirt and gravel paths due to the frequency of travel and the limitation of sea transportation.
As humanity advanced in technology, heavy machinery allowed for faster, more efficient road construction. Nowadays, the road construction process involves several stages, including the layout of the topographic line and earthworks.
Despite all the improvements and technological advances, road construction remains a complex and challenging task that requires a large team of professionals and precise planning. Over time, roads have become one of the most important and necessary infrastructures for the transportation of people, goods and essential services around the world.
Today, roads have evolved greatly and are built with high quality materials, designed to withstand heavy traffic and last for many years. The creation of highways, bridges, tunnels and viaducts has allowed greater connectivity between regions of the world, promoting the economy and tourism (
Grupo Grasa, 2022;
María, 2023).
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¿Qué es el insomnio?
What is insomnia?
- Trastorno
del sueño.
- Sleep disorder.
El insomnio es un trastorno del sueño común que afecta a gran parte de la población. El insomnio puede causar dificultad para conciliar el sueño o mantenerlo, lo que puede provocar que la persona se despierte demasiado temprano y no pueda volver a dormir.
Este trastorno del sueño muy común y afecta a personas de todas las edades. Los síntomas del insomnio incluyen sentirse cansado durante el día, tener problemas de concentración y cambios en el estado de ánimo.
Algunas formas de prevenir el insomnio pueden ser mantener un horario regular de sueño, hacer ejercicio regularmente, evitar la cafeína y el alcohol antes de dormir, y crear un ambiente ideal para el sueño. En algunos casos más graves, el insomnio puede ser tratado con medicamentos o terapia conductual.
El insomnio es un trastorno del sueño que afecta a una gran cantidad de personas. Es importante tomar medidas preventivas para prevenir su aparición (
Mayo Clinic, n.d.;
MedlinePlus, n.d.).
Unknown master, Public domain, via Wikimedia Commons
Insomnia is a common sleep disorder that affects a large part of the population. Insomnia can cause difficulty falling or staying asleep, which can cause a person to wake up too early and not be able to go back to sleep.
This sleep disorder is very common and affects people of all ages. Symptoms of insomnia include feeling tired during the day, having trouble concentrating, and mood changes.
Some ways to prevent insomnia may be to maintain a regular sleep schedule, exercise regularly, avoid caffeine and alcohol before bed, and create an ideal sleep environment. In some more severe cases, insomnia can be treated with medications or behavioral therapy.
Insomnia is a sleep disorder that affects many people. It is important to take preventive measures to prevent its appearance (Mayo Clinic, n.d.; MedlinePlus, n.d.).
Escucha el tema Can't Sleep at Night de la banda sonora de NabbuBlog.
Listen to the song Can't Sleep at Night from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
Mayo Clinic, (n.d.). Insomnio. https://www.mayoclinic.org/es/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167
MedlinePlus. (n.d.). Insomnio. https://medlineplus.gov/spanish/insomnia.html
Cómo citar este artículo:
Nocetti, F.A. (2024). ¿Qué es el insomnio? NabbuBlog.
http://nabbublog.blogspot.com/2024/01/que-es-el-insomnio-what-is-insomnia.html
How to cite this article:
Nocetti, F.A. (2024). What is insomnia? NabbuBlog.
http://nabbublog.blogspot.com/2024/01/que-es-el-insomnio-what-is-insomnia.htmlCaos: Lo primero que existió en la mitología griega.
Chaos: The first thing that existed in Greek mythology.
- Antes de los titanes.
- Before the titans.
En
la mitología griega, Caos es la figura primordial que representa el elemento
fundamental a partir del cual surgió todo lo demás. Según se cree, Caos
precedió incluso a los dioses y es considerado por los griegos como la
personificación del vacío y del abismo. En este artículo, exploraremos más a
fondo la figura de Caos y su importancia en la mitología griega.
La
imagen de Caos se define a través de la palabra griega "kháos", la
cual tiene un valor semántico de separar o abismo, haciendo como referencia al
concepto que tenemos hoy de desorden o confusión.
En
la literatura clásica, Caos se presenta como un abismo sin forma y oscuro que
se extendía por todo el universo. Es importante destacar que su figura no se
asocia con la de un Dios, sino más bien con un elemento natural que define la
esencia del universo en sí. Según la mitología griega, fue a partir de Caos que
surgieron las fuerzas primordiales, los titanes y las demás divinidades.
Caos
es un elemento clave en la mitología griega que representa la nada primigenia
que antecedió a todo lo demás. Su figura es un recurso literario que ha sido
utilizado por autores de diversas épocas para defender diversas posiciones
filosóficas o estéticas. A pesar de que su significado y función no se
encuentran completamente definidos, su existencia representa el inicio de una
cosmogonía completa de filosofía y religión que se remonta a la Antigua Grecia
(Definiciones y conceptos, n.d.; Mitología grecorromana, n.d.).
Magnum Chaos
Lorenzo Lotto, Giovan Francesco Capoferri, Public domain, via Wikimedia Commons
In Greek mythology,
Chaos is the primordial figure that represents the fundamental element from
which everything else emerged. Chaos is believed to have preceded even the gods
and is considered by the Greeks to be the personification of emptiness and the
abyss. In this article, we will further explore the figure of Chaos and the
importance of him in Greek mythology.
The image of Chaos is
defined through the Greek word "kháos", which has a semantic value of
separating or abyss, referring to the concept we have today of disorder or
confusion.
In xclassical
literature, Chaos is presented as a dark, formless abyss that stretched across
the universe. It is important to note that his figure is not associated with
that of a God, but rather with a natural element that defines the essence of
the universe itself. According to Greek mythology, it was from Chaos that the
primordial forces, the titans and the other divinities, emerged.
Chaos is a key element
in Greek mythology representing the primal nothingness that preceded all else.
The figure of him is a literary resource that has been used by authors of
various eras to defend various philosophical or aesthetic positions. Although its
meaning and function are not completely defined, its existence represents the
beginning of a complete cosmogony of philosophy and religion that dates to
Ancient Greece (Definiciones y conceptos, n.d.; Mitología grecorromana, n.d.).
Escucha el tema Chaos de la banda sonora de NabbuBlog.
Listen to the song Chaos from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
¿Qué es la fase en acústica?
What is phase in acoustics?
- Ondas sonoras.
- Sound waves.
La fase en acústica es la relación de tiempo entre dos o más ondas sonoras en un punto determinado de su ciclo.
Dos ondas de la misma frecuencia están en fase cuando sus semiciclos de compresión y descompresión coinciden en el tiempo y en el espacio. Estas ondas pueden ser representadas por una onda sinusoidal en la que la fase se mide en grados o en radianes.
Es importante destacar que la fase es un concepto matemático utilizado para describir el movimiento vibratorio de las ondas sonoras en un medio determinado. Esta diferencia de fase puede determinar para qué frecuencias se produce o no desfase.
En definitiva, la fase en acústica es una parte fundamental del estudio de las ondas sonoras y su aplicación en diferentes campos como la música, la acústica arquitectónica y la ingeniería de audio, entre otros. Conocer su definición y comprender su funcionamiento es importante para el desarrollo de técnicas y tecnologías que permitan crear sonidos y música de calidad (
Instituto de Tecnologías Educativas, n.d.;
Mezcla Profesional, n.d.).
Ondas - Waves
Phase in acoustics is the time relationship between two or more sound waves at a given point in their cycle.
Two waves of the same frequency are in phase when their compression and decompression half cycles coincide in time and space. These waves can be represented by a sine wave in which the phase is measured in degrees or radians.
It is important to note that phase is a mathematical concept used to describe the vibratory movement of sound waves in a given medium. This phase difference can determine for which frequencies phase shift occurs or does not occur.
In short, the acoustic phase is a fundamental part of the study of sound waves and their application in different fields such as music, architectural acoustics and audio engineering, among others. Knowing its definition and understanding how it works is important for the development of techniques and technologies that allow creating quality sounds and music (
Instituto de Tecnologías Educativas, n.d.;
Mezcla Profesional, n.d.).
Escucha el tema Phases de la banda sonora de NabbuBlog.
Listen to the song Phases from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
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El helicóptero pesado CH-53k.
The CH-53k heavy helicopter.
- Un helicóptero de carga pesada.
- A heavy lift helicopter.
El CH-53K es un helicóptero de carga pesada, creado en el 2014, que puede transportar hasta 27.000 libras (122 toneladas) a una distancia de 110 millas náuticas, en comparación con las 19.000 libras que podía transportar el modelo anterior. Además, el CH-53K cuenta con un fuselaje más ancho que le permite transportar hasta el triple de carga internamente.
El CH-53A Sea Stallion, el predecesor del CH-53K, comenzó a entregarse en 1966 y estaba equipado con dos motores turboeje T64-GE-6. Las variantes del CH-53A se utilizaron para el barrido de minas y el transporte de cargas a través de depósitos de combustible externos. Por otro lado, su variante CH-53D fue ampliamente utilizado por la Infantería de Marina de los Estados Unidos.
El Sikorsky CH-53K King Stallion, también conocido como Sikorsky S-95, es la versión más avanzada y de mayor capacidad de carga de los helicópteros CH-53. Este modelo cuenta con un avanzado sistema de aviónica y con tres motores General Electric T408-GE-400, lo que permite un mayor empuje y capacidad de carga. El CH-53K también dispone de avances en seguridad, como el sistema fly-by-wire, que ayuda a reducir la fatiga del piloto y mejora la precisión en el control.
El CH-53K King Stallion es un helicóptero de carga pesado de última generación, que cuenta con tecnología avanzada y mejoras significativas en términos de capacidad de carga y distancia de vuelo. Su robustez y versatilidad lo hacen ideal para misiones de transporte y logística en entornos militares y no militares. (
Carey, 2015;
Navarro García, 2022;
Lockheed Martin, n.d.).
Sikorsky CH-53K King Stallion
Sgt. Mallory S. VanderSchans, Public domain, via Wikimedia Commons
The CH-53K is a heavy-lift helicopter, created in 2014, that can transport up to 27,000 pounds (122 tons) over a distance of 110 nautical miles, compared to the 19,000 pounds that the previous model could carry. In addition, the CH-53K has a wider fuselage that allows it to carry up to three times as much cargo internally.
The CH-53A Sea Stallion, the predecessor of the CH-53K, began delivery in 1966 and was equipped with two T64-GE-6 turboshaft engines. CH-53A variants were used for minesweeping and transporting cargo via external fuel tanks. On the other hand, its CH-53D variant was widely used by the United States Marine Corps.
The Sikorsky CH-53K King Stallion, also known as the Sikorsky S-95, is the most advanced and highest-carrying version of the CH-53 helicopters. This model has an advanced avionics system and three General Electric T408-GE-400 engines, which allows greater thrust and load capacity. The CH-53K also features safety advances, such as the fly-by-wire system, which helps reduce pilot fatigue and improves control precision.
The CH-53K King Stallion is a next-generation heavy lift helicopter, featuring advanced technology and significant improvements in terms of payload capacity and flight distance. Its robustness and versatility make it ideal for transport and logistics missions in military and non-military environments. (
Carey, 2015;
Navarro García, 2022;
Lockheed Martin, n.d.).
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La llegada de la televisión a color.
The arrival of color television.
- Un proceso gradual.
- A gradual process.
La llegada de la televisión a color marcó un hito en la historia de la tecnología audiovisual. En los Estados Unidos, el cambio gradual hacia la televisión a color se inició entre las décadas de 1950 y 1960, con la introducción de los primeros televisores a color. Sin embargo, debido a su elevado costo, la audiencia era muy reducida y solo se emitían programas especiales y programas importantes en color.
Entre las personas que inventaron la TV a color, destaca John Logie Baird, en Escocia y Guillermo González Camarena, en México. Gonzáles Camarena creó en 1939 una tecnología llamada “Sistema Tricromático Secuencial de Campos” para la transmisión en color (
López, 2019). Por su parte, Baird hizo su primera demostración pública en 1942 y llamó la Telechrome (
Foro Histórico de las Telecomunicaciones, n.d).
La llegada de la televisión a color fue un proceso gradual que marcó un antes y un después en la industria audiovisual, permitiendo una experiencia más vívida y realista para los espectadores.
Control Central en un centro emisor de TV.
Central Control in a TV broadcasting center.
Public domain, via Wikimedia Commons
The arrival of color television marked a milestone in the history of audiovisual technology. In the United States, the gradual shift toward color television began in the 1950s and 1960s, with the introduction of the first color televisions. However, due to its high cost, the audience was very small and only special programs and important programs were broadcast in color.
Among the people who invented color TV, John Logie Baird, in Scotland, and Guillermo González Camarena, in Mexico, stand out. In 1939, Gonzáles Camarena created a technology called “Sequential Trichromatic Field System” for color transmission (
López, 2019). For his part, Baird made his first public demonstration in 1942 and called Telechrome (
Foro Histórico de las Telecomunicaciones, n.d).
The arrival of color television was a gradual process that marked a before and after in the audiovisual industry, allowing a more vivid and realistic experience for viewers.
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Anemia: un trastorno sanguíneo común.
Anemia: A Common Blood Disorder.
- Deficiencia de glóbulos rojos.
- Red blood cell deficiency.
La anemia es un trastorno sanguíneo común que afecta a millones de personas en todo el mundo. La afección resulta de una deficiencia de glóbulos rojos sanos, lo que provoca síntomas como fatiga, debilidad y dificultad para respirar. Si bien la anemia puede ser causada por varios factores, a menudo se puede tratar mediante el uso de suplementos y cambios en el estilo de vida.
Esta afección médica ocurre cuando el cuerpo no produce suficientes glóbulos rojos sanos. La falta de glóbulos rojos provoca una deficiencia de oxígeno en la sangre y se presenta con síntomas como fatiga, debilidad, dificultad para respirar, mareos, dolores de cabeza y latidos cardíacos irregulares.
La anemia puede desarrollarse repentinamente o con el tiempo y puede ser causada por factores como la dieta, ciertos medicamentos o algunas afecciones médicas. Corren mayor riesgo las personas que no consumen suficiente hierro o determinadas vitaminas, así como aquellas que toman medicamentos específicos o se someten a algunos tratamientos.
El tratamiento de la anemia depende del tipo y la gravedad de la afección. Para la anemia leve a moderada, las personas pueden necesitar suplementos de hierro, vitaminas o medicamentos que estimulen la producción de glóbulos rojos. Para prevenir futuras apariciones de anemia, los médicos también pueden recomendar adoptar una dieta saludable (
Mayo Clinic, n.d.;
MedlinePlus, n.d.;
NIH, 2022).
Frote de anemia por deficiencia de hierro. (Microscopio de luz 40x).
Blood smear of a patient with Iron deficiency anemia at 40x enhancement.
Anemia is a common blood disorder that affects millions of people around the world. The condition results from a deficiency of healthy red blood cells, causing symptoms such as fatigue, weakness and shortness of breath. While anemia can be caused by several factors, it can often be treated using supplements and lifexstyle changes.
This medical condition occurs when the body does not produce enough healthy red blood cells. Lack of red blood cells causes a deficiency of oxygen in the blood and presents with symptoms such as fatigue, weakness, shortness of breath, dizziness, headaches and irregular heartbeat.
Anemia can develop suddenly or over time and can be caused by factors such as diet, certain medications, or some medical conditions. People who do not consume enough iron or certain vitamins, as well as those who take specific medications or undergo some treatments, are at greater risk.
Treatment of anemia depends on the type and severity of the condition. For mild to moderate anemia, people may need iron supplements, vitamins, or medications that stimulate red blood cell production. To prevent future occurrences of anemia, doctors may also recommend adopting a healthy diet. (
Mayo Clinic, n.d.;
MedlinePlus, n.d.;
NIH, 2022).
Escucha el tema Anemia de la banda sonora de NabbuBlog.
Listen to the song Anemia from the NabbuBlog soundtrack.
Referencias / References:
Mayo Clinic. (n.d.). Anemia. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/anemia/symptoms-causes/syc-20351360
MedlinePlus. (n.d.). Anemia. https://medlineplus.gov/anemia.html
NIH. (2022). “Anemia”. National Heart, Lung, and Blood Institute. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/anemia
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La historia de Blogger
The history of Blogger
- La historia de la plataforma en la que nació NabbuBlog
- The story of the platform on which NabbuBlog was born
Hoy para nuestro noveno aniversario, veremos la historia de Blogger, la plataforma que vio nacer a NabbuBlog (
Univisión, 2007;
Estrada, 2021).
Blogger nació en 1999 como una de las primeras herramientas dedicadas exclusivamente a la publicación de blogs. Fue lanzado por la empresa Pyra Labs, pero en 2003 fue adquirido por Google. Desde entonces, se ha convertido en una plataforma popular para millones de personas que buscan expresarse en la web.
En sus primeros años, Blogger se centró en simplificar el proceso de creación y publicación de blogs. Los usuarios no necesitaban escribir código ni instalar programas complicados. Simplemente podían publicar contenido actualizado a través de un formulario en el sitio web de Blogger, y los resultados se mostraban de inmediato.
Con la adquisición por parte de Google, Blogger se benefició de los recursos y la infraestructura de la compañía. Se introdujeron funciones premium que antes eran de pago y se añadieron nuevas plantillas de diseño. Además, Google adquirió Picasa, permitiendo a los usuarios de Blogger añadir imágenes a sus blogs.
A medida que Blogger siguió creciendo, se introdujeron nuevas características y mejoras. En 2007, se lanzó la versión Beta de Blogger, que permitió a los usuarios publicar artículos por categorías o etiquetas. También se introdujo una herramienta llamada "Blog This!" en la barra de búsqueda de Google, que facilitaba la publicación directa en el blog.
En 2012, Blogger se integró con Google+, lo que permitió a los usuarios compartir contenido directamente desde el panel de administración del blog. Además, se introdujeron mejoras en la interfaz de usuario y se implementaron funcionalidades para facilitar la monetización del blog y las mediciones de analítica web.
Es importante destacar que Blogger ha seguido evolucionando a lo largo de los años para adaptarse a las necesidades cambiantes de los usuarios. Se han introducido características como el diseñador de plantillas, la publicación en dominios personalizados y la integración con aplicaciones de terceros.
En la actualidad, Blogger sigue siendo una opción popular tanto para blogs personales como para blogs de negocios. Ofrece una alternativa gratuita para aquellos que no desean invertir en un servidor o un dominio propio.
Blogger ha desempeñado un papel importante en la popularización de los blogs desde su creación en 1999. Con el respaldo de Google, ha seguido evolucionando y ofreciendo nuevas funcionalidades para adaptarse a las necesidades de los usuarios.
Blogger icon.
UnknownUnknown , for use of Blogger service of Google Inc., Public domain, via Wikimedia Commons
Today, for our ninth anniversary, we will look at the history of Blogger, the platform that saw the birth of NabbuBlog (
Univision, 2007;
Estrada, 2021).
Blogger was born in 1999 as one of the first tools dedicated exclusively to blog publishing. It was launched by Pyra Labs, but in 2003 it was acquired by Google. Since then, it has become a popular platform for millions of people looking to express themselves on the web.
In its early years, Blogger focused on simplifying the process of creating and publishing blogs. Users did not need to write code or install complicated programs. They could simply post updated content through a form on the Blogger website, and the results were displayed immediately.
With the acquisition by Google, Blogger benefited from the company's resources and infrastructure. Premium features that were previously paid for were introduced, and new design templates were added. Also, Google acquired Picasa, allowing Blogger users to add images to their blogs.
As Blogger continued to grow, new features and improvements were introduced. In 2007, the Beta version of Blogger was launched, which allowed users to publish articles by categories or tags. A tool called "Blog This!" was also introduced in Google's search bar, which facilitated direct posting to the blog.
In 2012, Blogger integrated with Google+, allowing users to share content directly from the blog administration panel. In addition, improvements were made to the user interface, and features were implemented to facilitate blog monetization and web analytics measurements.
It is important to note that Blogger has continued to evolve over the years to adapt to the changing needs of users. Features such as the template designer, publishing on custom domains, and integration with third-party applications have been introduced.
Today, Blogger remains a popular option for both personal and business blogs. It offers a free alternative for those who do not wish to invest in a server or their own domain.
Blogger has played a significant role in popularizing blogs since its inception in 1999. Backed by Google, it has continued to evolve and offer new functionalities to adapt to the needs of users.
Referencias / References:
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Las cuatro montañas más grandes del mundo
The Four Highest Mountains in the World
- Descubre las impresionantes cumbres que desafían a los aventureros.
- Discover the impressive peaks that challenge adventurers.
Las cuatro montañas más grandes del mundo se encuentran entre los países de Nepal, Pakistán, India y China. Estas montañas, que se alzan imponentes sobre la tierra, representan algunos de los mayores desafíos para los alpinistas y son el sueño de muchos aventureros intrépidos (
Grazziati, 2022;
Senderismocol. n.d.).
Monte Everest: Con una altura de aproximadamente 8.848 metros sobre el nivel del mar, el Monte Everest es la montaña más alta del mundo. Ubicado en la cordillera del Himalaya, en la frontera entre Nepal y Tíbet, China, el Everest atrae a alpinistas de todo el mundo en busca de conquistar su cumbre.
K2: También conocido como el Chhogori, el K2 se eleva a una altura de 8.611 metros sobre el nivel del mar. Se encuentra en la región del Karakórum, en el noroeste de Pakistán. Considerado uno de los picos más peligrosos para escalar, el K2 ha cobrado la vida de muchos montañistas valientes.
Kanchenjunga: Con una altura de 8.586 metros sobre el nivel del mar, el Kanchenjunga es la tercera montaña más alta del mundo. Su nombre significa "Los cinco tesoros de las nieves", en referencia a las cinco cumbres principales que superan los 8.450 metros. Esta montaña se encuentra en la frontera entre Nepal y el estado de Sikkim, en la India.
Lhotse: A tan solo unos kilómetros del Monte Everest, el Lhotse se alza a una altura de 8.516 metros sobre la superficie terrestre. Su nombre, que significa "Pico sur", refleja su ubicación cerca del Everest. Esta montaña se encuentra en la frontera entre el Tíbet, China y Nepal.
Estas cuatro montañas representan una combinación de belleza natural y desafíos extremos. Los alpinistas que se aventuran a escalar estas cumbres enfrentan condiciones climáticas severas, terrenos peligrosos y altitudes extremas. Sin embargo, el deseo de conquistar estas montañas y superar los límites de lo posible continúa siendo una poderosa motivación para muchos.
La admiración y la fascinación por estas cumbres no se limita solo a los alpinistas. Los amantes de la naturaleza y los viajeros también pueden disfrutar de la majestuosidad de estas montañas desde la distancia, admirando su imponencia y los paisajes que las rodean. Estas montañas son un recordatorio constante de la grandeza de la naturaleza y su capacidad para desafiar y maravillar a los seres humanos.
Ya sea como desafío personal para los alpinistas o como fuente de asombro para los espectadores, las cuatro montañas más grandes del mundo siguen cautivando a todos aquellos que se encuentran con su imponente presencia.
The four largest mountains in the world are located among the countries of Nepal, Pakistan, India, and China. These mountains, rising imposingly above the earth, represent some of the greatest challenges for climbers and are the dream of many intrepid adventurers (
Grazziati, 2022;
Senderismocol. n.d.).
Mount Everest: With a height of approximately 8,848 meters above sea level, Mount Everest is the highest mountain in the world. Located in the Himalayan range, on the border between Nepal and Tibet, China, Everest attracts climbers from all over the world seeking to conquer its summit.
K2: Also known as Chhogori, K2 rises to a height of 8,611 meters above sea level. It is located in the Karakoram region, in northwestern Pakistan. Considered one of the most dangerous peaks to climb, K2 has claimed the lives of many brave climbers.
Kanchenjunga: At a height of 8,586 meters above sea level, Kanchenjunga is the third highest mountain in the world. Its name means "The Five Treasures of Snows", referring to its five main peaks that exceed 8,450 meters. This mountain is located on the border between Nepal and the state of Sikkim, in India.
Lhotse: Just a few kilometers from Mount Everest, Lhotse stands at a height of 8,516 meters above the Earth's surface. Its name, which means "South Peak", reflects its location near Everest. This mountain is located on the border between Tibet, China, and Nepal.
These four mountains represent a combination of natural beauty and extreme challenges. Climbers who venture to scale these peaks face severe weather conditions, dangerous terrain, and extreme altitudes. However, the desire to conquer these mountains and push the limits of what is possible continues to be a powerful motivation for many.
Admiration and fascination for these summits are not limited to climbers. Nature lovers and travelers can also enjoy the majesty of these mountains from a distance, admiring their grandeur and the landscapes that surround them. These mountains are a constant reminder of the greatness of nature and its ability to challenge and amaze human beings.
Whether as a personal challenge for climbers or a source of awe for spectators, the four highest mountains in the world continue to captivate all those who encounter their imposing presence.
Referencias / References:
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¿Por qué existen las 4 estaciones del año?
Why do the 4 seasons of the year exist?
-
¿Te habías preguntado por qué tenemos estaciones?
-
Have you ever wondered why we have seasons?
Las estaciones del año, que son primavera, verano, otoño e invierno, son una parte natural y fascinante del ciclo de la Tierra. Aunque muchos podrían creer que se deben a la distancia entre la Tierra y el Sol, en realidad, las estaciones son resultado del movimiento del eje de nuestro planeta en relación a su órbita alrededor del Sol (
Arriols, 2018;
Sans, 2022).
La Tierra gira alrededor de sí misma en un ángulo de inclinación de 23,5 grados. Este ángulo permanece constante mientras la Tierra orbita alrededor del Sol a lo largo del año. Es esta inclinación la que hace que los rayos solares se dirijan de forma directa a un hemisferio determinado en ciertos momentos del año.
Durante el verano en el hemisferio norte, los rayos del Sol llegan directamente a esta región, mientras que, en ese mismo momento, el hemisferio sur experimenta invierno. Cuando los rayos solares se dirigen directamente al ecuador, es cuando se dan la primavera y el otoño.
La inclinación de la Tierra causa que los rayos solares se distribuyan de manera diferente en los polos y los trópicos, lo cual afecta la climatología y la duración del día en cada hemisferio. Estos cambios en la exposición a la luz solar y en la temperatura son lo que da lugar a las estaciones del año, tal y como las percibimos.
Las estaciones del año son de vital importancia para la vida en la Tierra. Los seres vivos, tanto plantas como animales, se han adaptado a los diferentes cambios ambientales que ocurren en cada estación. Por ejemplo, muchas plantas florecen en primavera cuando empieza a hacer calor y hay mayor disponibilidad de luz solar. Otros ejemplos son los animales migratorios, como las aves, que se desplazan en busca de temperaturas más favorables para su reproducción y supervivencia.
La comprensión de las estaciones del año es fundamental para entender y preservar los ecosistemas del planeta. Para enseñar este concepto a los niños, se puede utilizar un globo terráqueo y una fuente de luz, como una linterna. Mediante un experimento sencillo, los niños pueden observar cómo el cambio en la inclinación del globo afecta la cantidad de luz solar que recibe un lugar determinado.
Las estaciones del año son producto del movimiento de inclinación de la Tierra en relación a su órbita alrededor del Sol. Estas estaciones tienen un impacto significativo en los ecosistemas y en la vida en general, ya que los seres vivos se adaptan a los cambios en la exposición a la luz solar y en las temperaturas. Comprender este fenómeno es esencial para apreciar la belleza y fragilidad de nuestro planeta.
Cuatro estaciones templadas y subpolares: (arriba) invierno, primavera, (abajo) verano, otoño.
Four temperate and subpolar seasons: (above) winter, spring, (below) summer, autumn/fall.
The
seasons of the year, which are spring, summer, autumn, and winter, are a
natural and fascinating part of the Earth's cycle. Although many might
believe that they are due to the distance between the Earth and the Sun,
in reality, the seasons are the result of the movement of our planet's
axis in relation to its orbit around the Sun (
Arriols, 2018;
Sans, 2022).
The Earth spins on its axis at an angle of 23.5 degrees. This angle remains constant as the Earth orbits around the Sun throughout the year. It is this tilt that makes the sun's rays hit a specific hemisphere directly at certain times of the year.
During summer in the northern hemisphere, the Sun's rays hit this region directly, while, at that same moment, the southern hemisphere experiences winter. When the sun's rays hit the equator directly, it's when spring and autumn occur.
The Earth's tilt causes the sun's rays to be distributed differently at the poles and the tropics, which affects the climatology and the duration of the day in each hemisphere. These changes in exposure to sunlight and temperature are what give rise to the seasons of the year, as we perceive them.
The seasons of the year are of vital importance for life on Earth. Living beings, both plants and animals, have adapted to the different environmental changes that occur in each season. For example, many plants bloom in spring when it starts to get warm and there is more availability of sunlight. Other examples are migratory animals, like birds, which move in search of more favorable temperatures for their reproduction and survival.
Understanding the seasons of the year is fundamental to understanding and preserving the planet's ecosystems. To teach this concept to children, you can use a globe and a light source, like a flashlight. Through a simple experiment, children can observe how the change in the globe's tilt affects the amount of sunlight a certain place receives.
The seasons of the year are a product of the Earth's tilt movement in relation to its orbit around the Sun. These seasons have a significant impact on ecosystems and life in general, as living beings adapt to changes in exposure to sunlight and temperatures. Understanding this phenomenon is essential to appreciate the beauty and fragility of our planet.
Referencias / References:
Cuatro poderosas deidades de la mitología
Four powerful deities from mythology
- Poderosas deidades de diferentes orígenes.
- Powerful deities of different origins.
Cuando se habla de mitología, uno de los aspectos más apasionantes es el conocimiento de los dioses que conforman estas antiguas creencias. La mitología está llena de seres divinos que poseen habilidades y poderes extraordinarios, pero hay cuatro dioses que destacan por su increíble poder. Estos dioses son venerados en diferentes culturas y han dejado un legado perdurable en la historia de la humanidad. A continuación, presentamos a los cuatro dioses más poderosos de la mitología (
Navarro, 2022).
Zeus (Grecia): Conocido como el rey de los dioses, es el principal gobernante del Olimpo y el dios supremo según la mitología griega. Se le atribuye el control del rayo y el trueno, lo que lo convierte en una deidad temible y poderosa. Su influencia se extiende a muchas áreas de la vida, incluyendo la justicia, la ley y el orden. A menudo es representado como un hombre maduro, barbudo y con un rayo en la mano.
Thor (Nórdico): Es un dios guerrero y protector en la mitología nórdica. Es conocido por su fuerza y valentía en la batalla, y se le atribuye el control del trueno y los relámpagos. Porta un martillo mágico llamado Mjolnir, que solo él puede levantar debido a su poder divino. Thor es adorado por muchos como un símbolo de fuerza y coraje en la cultura escandinava.
Vishnu (Hindú): Es uno de los dioses principales en la mitología hindú, responsable de mantener el orden y la armonía en el universo. Se le considera el preservador del mundo, y se dice que regresa en diferentes formas para proteger a la humanidad en momentos de crisis. Posee una gran cantidad de poderes, incluyendo la capacidad de cambiar de forma y controlar el tiempo. Es representado con cuatro brazos y generalmente se le muestra montado en una criatura mitológica llamada Garuda (
TravelHolics, n.d.).
Amaterasu (Japón): Es una diosa del sol en la mitología japonesa y es considerada uno de los espíritus más poderosos en la cultura japonesa. Su luz y calor son esenciales para la existencia de la vida en la tierra, y su papel trasciende el mero aspecto físico. Además de su dominio sobre el sol, Amaterasu también es conocida por su habilidad para otorgar prosperidad y felicidad. Se le representa comúnmente como una mujer con un halo de luz a su alrededor (
Todomitología.com, n.d.).
Estos cuatro dioses son solo algunos ejemplos de la riqueza y diversidad en la mitología alrededor del mundo. Su poder y presencia han dejado huella en diversas culturas, mostrando la fascinación que los humanos sienten por los seres divinos y su conexión con el mundo. Su legado perdura hasta el día de hoy y continúa inspirando admiración y respeto.
Zeus
Pierre Granier, Public domain, via Wikimedia Commons | Thor
Mårten Eskil Winge, Public domain, via Wikimedia Commons |
Vishnu
Gryffindor, Public domain, via Wikimedia Commons | Amaterasu Utagawa Kunisada (歌川国貞; b. 1786, d. 1865), Public domain, via Wikimedia Commons |
When we speak of mythology, one of the most exciting aspects is the knowledge of the gods that make up these ancient beliefs. Mythology is full of divine beings who possess extraordinary abilities and powers, but there are four gods that stand out for their incredible power. These gods are venerated in different cultures and have left a lasting legacy in the history of humanity. Below, we present the four most powerful gods of mythology (
Navarro, 2022).
Zeus (Greece): Known as the king of the gods, he is the chief ruler of Olympus and the supreme god according to Greek mythology. He is attributed with control over lightning and thunder, making him a fearsome and powerful deity. His influence extends to many areas of life, including justice, law, and order. He is often depicted as a mature man, bearded, and with a lightning bolt in his hand.
Thor (Nordic): He is a warrior and protector god in Norse mythology. He is known for his strength and courage in battle, and he is attributed with control over thunder and lightning. He carries a magical hammer called Mjolnir, which only he can lift due to his divine power. Thor is worshipped by many as a symbol of strength and courage in Scandinavian culture.
Vishnu (Hindu): He is one of the main gods in Hindu mythology, responsible for maintaining order and harmony in the universe. He is considered the preserver of the world, and it is said that he returns in different forms to protect humanity in times of crisis. He possesses a large number of powers, including the ability to shape-shift and control time. He is represented with four arms and is generally shown riding a mythical creature called Garuda (
TravelHolics, n.d.).
Amaterasu (Japan): She is a sun goddess in Japanese mythology and is considered one of the most powerful spirits in Japanese culture. Her light and heat are essential for the existence of life on earth, and her role transcends the mere physical aspect. In addition to her dominion over the sun, Amaterasu is also known for her ability to grant prosperity and happiness. She is commonly depicted as a woman with a halo of light around her (
Todomitología.com, n.d.).
These four gods are just a few examples of the richness and diversity in mythology around the world. Their power and presence have left a mark on various cultures, showcasing the fascination humans feel for divine beings and their connection to the world. Their legacy endures to this day and continues to inspire admiration and respect.
Referencias / References:
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Las cuatro estatuas más grandes del mundo.
The Four Largest Statues in the World.
- Grandes estatuas que puedes visitar.
- Great statues you can visit.
La grandeza de las estatuas es un testimonio impresionante del ingenio y la creatividad humanos. A continuación, exploraremos algunas de las estatuas más imponentes del mundo, desde la majestuosa Estatua de la Unidad en la India hasta el imponente Gran Buda de Ang Thong en Tailandia. Acompáñanos en este recorrido por monumentos impresionantes que han dejado una huella en la historia y la cultura de sus respectivos países (
Naveira, 2021;
García, 2023;
Felices Vacaciones, n.d.).
La estatua de la unidad: Es un monumento impresionante ubicado en el estado de Gujarat, India. Es un homenaje al político indio Sardar Vallabhbhai Patel, reconocido como uno de los fundadores de la India moderna. La estatua, construida por la compañía de ingeniería Larsen and Toubro en un tiempo récord de solo 33 meses, se ha convertido en un símbolo icónico y un referente importante en la India. Con una altura de 182 metros, es la estatua más alta del mundo, superando a otras reconocidas figuras internacionales. Está situada en la isla de Sadhu en el río Narmada, brindando una vista increíble para los visitantes. Hecha principalmente de bronce, hierro y acero, la Estatua de la Unidad es un testimonio de la grandeza y la importancia histórica de Sardar Vallabhbhai Patel y su contribución a la independencia de la India.
Buda del templo de la primavera: Es una de las estatuas más grandes y sorprendentes que puedes encontrar. Esta impresionante escultura gigante cuenta con una longitud de 116 metros y se encuentra ubicada en Zhaocun. Con sus diversas representaciones del Buda, incluida una figura acostada de 90 metros de longitud, esta obra maestra del arte budista es un hito importante tanto para los lugareños como para los visitantes.
Laykkyun Sekkya: Esta imponente estatua del Buda se alza cerca de la ciudad de Monywa y se terminó en el año 2008. Con una altura impresionante de 116 metros, Laykyun Sekkya se eleva sobre el horizonte, ofreciendo una visión impactante y una muestra del arte y la devoción religiosa de la región.
Buda de Ushiku Daibutsu: Esta estatua de bronce, que se completó en 1993, muestra al Buda en una posición de pie y alcanza una altura de 120 metros, incluyendo la base de 10 pies. Con su impresionante tamaño y posición majestuosa, el Buda de Ushiku Daibutsu es un sitio sagrado y un importante destino turístico en la ciudad de Ushiku
Estas cuatro estatuas gigantes destacan por su tamaño y belleza, convirtiéndose en hitos culturales y religiosos en sus respectivos países. Cada una de ellas cuenta con su propia historia y significado, y atraen a visitantes de todo el mundo que quedan maravillados por su imponencia y detalle artístico.
La estatua de la unidad The Statue of Unity
| Buda del templo de la primavera Spring Temple Buddha |
Laykkyun Sekkya
Anne97432, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons | Buda de Ushiku Daibutsu Ushiku Daibutsu Buddha 山田吉彦, Public domain, via Wikimedia Commons
|
The grandeur of statues is an impressive testament to human ingenuity and creativity. In the following, we'll explore some of the most imposing statues in the world, from the majestic Statue of Unity in India to the imposing Great Buddha of Ang Thong in Thailand. Join us on this tour of impressive monuments that have left a mark on the history and culture of their respective countries (
Naveira, 2021;
García, 2023;
Felices Vacaciones, n.d.).
The Statue of Unity: This is an impressive monument located in the state of Gujarat, India. It is a tribute to Indian politician Sardar Vallabhbhai Patel, recognized as one of the founders of modern India. The statue, built by the engineering company Larsen and Toubro in a record time of only 33 months, has become an iconic symbol and a major reference in India. Standing at a height of 182 meters, it is the tallest statue in the world, surpassing other recognized international figures. It is situated on Sadhu Island in the Narmada River, offering an incredible view for visitors. Made primarily of bronze, iron, and steel, the Statue of Unity is a testament to the greatness and historical importance of Sardar Vallabhbhai Patel and his contribution to India's independence.
Spring Temple Buddha: This is one of the largest and most amazing statues you can find. This impressive giant sculpture has a length of 116 meters and is located in Zhaocun. With its various representations of the Buddha, including a 90-meter-long reclining figure, this masterpiece of Buddhist art is an important landmark for both locals and visitors.
Laykyun Sekkya: This imposing statue of the Buddha stands near the city of Monywa and was completed in the year 2008. With an impressive height of 116 meters, Laykyun Sekkya rises above the horizon, offering an impactful vision and a showcase of the art and religious devotion of the region.
Ushiku Daibutsu Buddha: This bronze statue, which was completed in 1993, depicts the Buddha in a standing position and reaches a height of 120 meters, including the 10-foot base. With its impressive size and majestic position, the Ushiku Daibutsu Buddha is a sacred site and an important tourist destination in the city of Ushiku.
These four giant statues stand out for their size and beauty, becoming cultural and religious landmarks in their respective countries. Each one has its own story and meaning, and they attract visitors from all over the world who are amazed by their grandeur and artistic detail.
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Cuatro mamíferos gigantes extintos.
Four Giant Extinct Mammals.
- Antiguos animales que vivieron en nuestro planeta.
- Ancient animals that lived on our planet.
Cuando pensamos en animales gigantes extintos, es común que nuestra mente nos lleve automáticamente a los dinosaurios. Sin embargo, también existieron otros mamíferos prehistóricos impresionantes que compartieron el mundo con los humanos hace miles de años. A continuación, te presentamos cuatro ejemplos de estos colosos que alguna vez caminaron sobre la Tierra.
Panthera leo atrox: También conocido como león americano, con una altura de 1.25 metros y un peso de 360 kg, este imponente felino era un 25% más grande que el león africano que conocemos hoy en día. Los restos fósiles de este carnívoro han sido encontrados en América del Norte y sus características físicas lo colocan como una de las criaturas que se encontraban en la cima de la cadena alimentaria de su época (
Biodiversidad mexicana, 2022).
Milodón: Este enorme animal herbívoro habitaba en la Patagonia. Tenía una altura de unos impresionantes 3.11 metros y llegaba a pesar alrededor de una tonelada, El Milodón se adaptaba a diferentes hábitats, desde la sabana hasta los bosques cálidos y era conocido por su pelaje grueso (
Skorpios, n.d.).
Gigantopitecus: Se estima que medía entre 2 y 3 metros de altura y su alimentación se basaba principalmente en plantas y frutas. Hasta la fecha, este gran simio es considerado el primate más grande descubierto., era de costumbres herbívoras. Sus restos fósiles han sido hallados en zonas de Asia central y es un claro ejemplo de las maravillas que existieron en la antigüedad (
Fischer, 2021).
Paraceratherium: Tenía una altura impresionante de 5 metros y alcanzaba un peso de aproximadamente 24 toneladas. Fue un antepasado de los rinocerontes y es el mamífero terrestre más grande encontrado hasta ahora. Sus restos fósiles han sido hallados principalmente en Asia y África, y su tamaño gigantesco lo hacía una presa temible. (
Romero, 2021).
Estos fueron solo cuatro ejemplos de los muchos animales gigantes que existieron en el pasado y que vivieron en diversas partes del mundo. La extinción de estas especies es un recordatorio de la importancia de preservar y proteger la diversidad biológica que aún tenemos. Afortunadamente, a través del estudio y la investigación, podemos aprender más sobre estos grandes mamíferos y su legado en el mundo natural.
Panthera leo atrox
| Milodón
|
Gigantopitecus
| Paraceratherium
|
When we think of giant extinct animals, it's common for our minds to automatically go to dinosaurs. However, there were also other impressive prehistoric mammals that shared the world with humans thousands of years ago. Here, we present four examples of these colossi that once walked the Earth.
Panthera leo atrox: Also known as the American lion, with a height of 1.25 meters and a weight of 360 kg, this imposing feline was 25% larger than the African lion we know today. Fossil remains of this carnivore have been found in North America, and its physical characteristics place it as one of the creatures that were at the top of the food chain of its time (
Biodiversidad mexicana, 2022).
Mylodon: This enormous herbivorous animal inhabited Patagonia. It stood at an impressive 3.11 meters and weighed around one ton. The Mylodon adapted to different habitats, from the savanna to warm forests, and was known for its thick coat (
Skorpios, n.d.).
Gigantopithecus: It is estimated to have stood between 2 and 3 meters tall and its diet was mainly based on plants and fruits. To date, this great ape is considered the largest primate ever discovered. Its fossil remains have been found in areas of central Asia and it is a clear example of the wonders that existed in antiquity (
Fischer, 2021).
Paraceratherium: It stood at an impressive height of 5 meters and weighed approximately 24 tons. It was an ancestor of rhinoceroses and is the largest terrestrial mammal found so far. Its fossil remains have been found mainly in Asia and Africa, and its gigantic size made it a formidable prey (
Romero, 2021).
These were just four examples of the many giant animals that existed in the past and lived in various parts of the world. The extinction of these species is a reminder of the importance of preserving and protecting the biological diversity we still have. Fortunately, through study and research, we can learn more about these great mammals and their legacy in the natural world.
Referencias / References:
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ELIZA: El primer chatbot.
ELIZA: The First Chatbot.
- La primera vez que las personas pudieron hablar con una computadora.
- The first time people could talk to a computer
En el año 1966, el profesor del MIT, Joseph Weizenbaum, hizo historia al crear un programa de computadora capaz de comunicarse de forma escrita con las personas. Este programa revolucionario se llamaba ELIZA y marcó un hito en la historia de la comunicación. Por primera vez, las personas podían interactuar de manera escrita con un computador, abriendo nuevas posibilidades y cambiando la forma en que nos relacionamos con la tecnología. ELIZA, con su programación inteligente, podía simular ser una psicóloga y mantener conversaciones significativas con los usuarios. Era capaz de identificar ciertas palabras clave y utilizar técnicas como invertir el orden de las frases para convertirlas en preguntas, lo que le permitía comprender y responder de manera coherente. La creación de ELIZA fue un hito importante en el desarrollo de la inteligencia artificial y sentó las bases para futuros avances en la comunicación entre humanos y computadoras.
ELIZA, creado por el profesor Joseph Weizenbaum en 1966, fue el primer programa capaz de comunicarse de forma escrita con las personas. Una de las características principales de ELIZA era su capacidad para simular ser una psicóloga. Su programación estaba diseñada para analizar las respuestas del usuario y proporcionar respuestas basadas en técnicas terapéuticas.
En lugar de realizar un análisis profundo de la psicología del usuario, ELIZA buscaba ciertas palabras clave en las respuestas y generaba respuestas generales utilizando frases predefinidas (
BBC News Mundo, 2018). Aunque estas respuestas no eran realmente terapéuticas, el programa lograba simular una conversación significativa.
Una de las técnicas utilizadas por ELIZA era cambiar el orden de las frases hechas por el paciente y convertirlas en preguntas. Esto se lograba a través de la detección de ciertas palabras clave en las respuestas del usuario. Por ejemplo, si el usuario decía "Estoy triste", ELIZA podía responder con "¿Por qué estás triste?". Este enfoque permitía que la conversación se mantuviera y daba la sensación de que ELIZA estaba realmente interesada en comprender al usuario (
Fernández, 2017;
Programación Fácil, n.d.).
Cuando ELIZA fue presentada al público en 1966, causó una gran sorpresa y fascinación. Muchas personas estaban impresionadas por la capacidad del software para mantener una conversación escrita y simular ser una psicóloga. Algunos usuarios incluso llegaron a pensar que estaban hablando con un humano real. ELIZA generó una nueva forma de interacción entre las personas y los computadores, abriendo las puertas a futuros avances en la inteligencia artificial.
A lo largo de los años, ELIZA ha tenido un impacto significativo en la forma en que las personas se comunican de forma escrita con las computadoras. Este software pionero demostró que era posible tener conversaciones escritas con una máquina, abriendo las puertas a nuevas formas de comunicación y interacción con la tecnología.
ELIZA
File:ELIZA conversation.jpg, Public domain, via Wikimedia Commons
In 1966, MIT professor Joseph Weizenbaum made history by creating a computer program capable of communicating in writing with people. This revolutionary program was called ELIZA and marked a milestone in the history of communication. For the first time, people could interact in writing with a computer, opening new possibilities and changing the way we relate to technology. ELIZA, with its intelligent programming, could simulate being a psychologist and maintain meaningful conversations with users. It was capable of identifying certain keywords and using techniques like reversing the order of sentences to turn them into questions, which allowed it to understand and respond coherently. The creation of ELIZA was a major milestone in the development of artificial intelligence and laid the groundwork for future advances in human-computer communication.
ELIZA, created by Professor Joseph Weizenbaum in 1966, was the first program capable of communicating in writing with people. One of the main features of ELIZA was its ability to simulate being a psychologist. Its programming was designed to analyze the user's responses and provide responses based on therapeutic techniques.
Instead of conducting a deep analysis of the user's psychology, ELIZA sought certain keywords in the responses and generated general responses using predefined phrases (
BBC News Mundo, 2018). Although these responses were not actually therapeutic, the program was able to simulate a meaningful conversation.
One of the techniques used by ELIZA was to change the order of the sentences made by the patient and convert them into questions. This was achieved through the detection of certain keywords in the user's responses. For example, if the user said "I'm sad", ELIZA could respond with "Why are you sad?". This approach allowed the conversation to be maintained and gave the impression that ELIZA was truly interested in understanding the user (
Fernández, 2017;
Programación Fácil, n.d.).
When ELIZA was introduced to the public in 1966, it caused great surprise and fascination. Many people were impressed by the software's ability to maintain a written conversation and simulate being a psychologist. Some users even came to believe they were talking to a real human. ELIZA generated a new form of interaction between people and computers, opening the doors to future advances in artificial intelligence.
Over the years, ELIZA has had a significant impact on the way people communicate in writing with computers. This pioneering software demonstrated that it was possible to have written conversations with a machine, opening the doors to new forms of communication and interaction with technology.
Referencias / References:
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Andrómeda: La galaxia más cercana a la Vía Láctea.
Andromeda: The Closest Galaxy to the Milky Way.
-
Una vista a nuestro vecindario cósmico.
-
A look at our cosmic neighborhood.
La galaxia de Andrómeda, también conocida como M31, es una de las galaxias más cercana a nuestra, la Vía Láctea, y una de las más grandes del grupo local. Está situada a una distancia de 2,5 millones de años luz de la tierra. Andrómeda es un objeto fascinante que ha capturado la atención de los astrónomos desde hace siglos, aunque en la antigüedad, esta galaxia espiral era confundida con una nebulosa (
StorybordThat, n.d.).
La galaxia de Andrómeda tiene un diámetro de alrededor de 220,000 años luz, lo que la convierte en una galaxia mucho más grande que la Vía Láctea. Además, contiene alrededor de un billón de estrellas, lo que la hace también una galaxia muy masiva.
La primera persona en describir la galaxia Andrómeda como una nubosidad, fue el astrónomo persa Al-Sufi en el año 961, pero en 1924, Edwin Hubble la describió como una galaxia (
Ricardo, 2021;
Zapata, 2022).
Además de ser la galaxia más cercana a la Vía Láctea, Andrómeda se está acercando a unos 300 kilómetros por segundo, esto quiere decir, que se espera que las dos galaxias colisionen en algún momento en el futuro, lo que dará lugar a una nueva galaxia gigante que contenga las estrellas y la materia de ambas galaxias. (
Univisión, 2010).
Andromeda
Boris Štromar.Vedran Vrhovac has asked me to share my photographs of Messier objects M8, M31, M46 and M47 for use on Wikipedia. I hereby state that these photos can freely be used for educational and commercial purposes on Wikipedia as long as I'm cited as the author of these photos. Vedran is allowed to modify this photos., CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons
The Andromeda galaxy, also known as M31, is one of the closest galaxies to ours, the Milky Way, and one of the largest in the local group. It is located at a distance of 2.5 million light-years from Earth. Andromeda is a fascinating object that has captured the attention of astronomers for centuries, although in antiquity, this spiral galaxy was mistaken for a nebula (
StoryboardThat, n.d.).
The Andromeda galaxy has a diameter of about 220,000 light-years, making it a much larger galaxy than the Milky Way. Furthermore, it contains around a trillion stars, which also makes it a very massive galaxy.
The first person to describe the Andromeda galaxy as a nebulous entity was the Persian astronomer Al-Sufi in the year 961, but in 1924, Edwin Hubble described it as a galaxy (
Ricardo, 2021;
Zapata, 2022).
In addition to being the closest galaxy to the Milky Way, Andromeda is approaching at about 300 kilometers per second, which means that the two galaxies are expected to collide at some point in the future. This will result in a new giant galaxy containing the stars and matter from both galaxies (
Univisión, 2010).
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El misterioso poder del placebo
The mysterious power of the placebo
-
Cuando la mente sana el cuerpo
-
When the mind heals the body
En el mundo de la medicina, hay fenómenos que desafían la lógica y nos muestran que la mente tiene un poder sorprendente sobre el cuerpo. Uno de estos fenómenos es el efecto placebo, un enigma que ha desconcertado a médicos, científicos y filósofos durante décadas. En este artículo, exploraremos el fascinante mundo del efecto placebo y cómo puede influir en nuestra salud.
El placebo es un tipo de sustancia inerte, que no tiene el componente activo que sí debería tener, por ejemplo, un medicamento (
Lam Díaz & Hernándes Ramirez, 2014). Es utilizado para comprobar la efectividad de algún compuesto, lo que se espera, es que el tratamiento real tenga mejor efectividad que el placebo.
¿Qué es el efecto placebo?
Se conoce como efecto placebo, a la mejoría que dicen tener algunas personas a las que se les aplica este tratamiento, aunque este es solo un efecto psicológico y en realidad, puede ayudar a mejorar algunos síntomas, como el estado de ánimo, la ansiedad y en algunos casos también puede tener efectos fisiológicos, como reducir el dolor, pero no puede curar una enfermedad real (
NIH, 2023;
Celedon L., 2008). El efecto placebo se refiere a la respuesta positiva que una persona experimenta al recibir un tratamiento inactivo o falso, como una píldora de azúcar, creyendo que es un medicamento real. A pesar de no contener ningún ingrediente activo, el efecto placebo puede desencadenar mejoras reales en los síntomas de una enfermedad o dolencia.
La base del efecto placebo radica en la capacidad de nuestra mente para influir en nuestro cuerpo. Cuando creemos que un tratamiento nos ayudará, nuestra mente desencadena una serie de reacciones bioquímicas y neurológicas que pueden aliviar el dolor, reducir la inflamación e incluso mejorar el estado de ánimo. La mente se convierte en una herramienta poderosa para sanar, y el efecto placebo es el ejemplo perfecto de este fenómeno.
Además del placebo, existe el efecto nocebo, que puede provocar síntomas negativos al creer que un tratamiento nos perjudicará (
Jeréz Chacón, n.d.). El efecto nocebo puede desencadenar síntomas y malestar real, incluso cuando el tratamiento es inerte. La importancia de comprender este fenómeno radica en el impacto que nuestras creencias pueden tener en nuestra salud y bienestar.
El efecto placebo ha sido objeto de numerosos estudios en el campo de la medicina y la investigación. Comprender cómo funciona y cómo puede ser aprovechado de manera ética puede llevar a avances significativos en el tratamiento de diversas enfermedades. Además, el efecto placebo se ha utilizado en ensayos clínicos para evaluar la efectividad de nuevos medicamentos, lo que destaca su relevancia en el desarrollo de terapias más efectivas.
Placebo
FDA graphic by Michael J. Ermarth, Public domain, via Wikimedia Commons
In the world of medicine, there are phenomena that defy logic and show us that the mind has an astonishing power over the body. One of these phenomena is the placebo effect, an enigma that has puzzled doctors, scientists, and philosophers for decades. In this article, we will explore the fascinating world of the placebo effect and how it can influence our health.
A placebo is a type of inert substance, which lacks the active component that a medicine, for example, should have
Lam Díaz & Hernándes Ramirez, 2014). It is used to test the effectiveness of a compound, with the expectation that the real treatment will have better effectiveness than the placebo.
What is the placebo effect?
The placebo effect refers to the improvement some people claim to experience when this treatment is applied to them, even though this is only a psychological effect. In reality, it can help to improve some symptoms, such as mood, anxiety, and in some cases, it can also have physiological effects, such as reducing pain, but it cannot cure a real disease (
NIH, 2023;
Celedon L., 2008). The placebo effect refers to the positive response a person experiences when receiving an inactive or fake treatment, like a sugar pill, believing it to be real medication. Despite not containing any active ingredient, the placebo effect can trigger real improvements in the symptoms of a disease or ailment.
The foundation of the placebo effect lies in the ability of our mind to influence our body. When we believe that a treatment will help us, our mind triggers a series of biochemical and neurological reactions that can alleviate pain, reduce inflammation, and even improve mood. The mind becomes a powerful tool for healing, and the placebo effect is the perfect example of this phenomenon.
In addition to the placebo, there is the nocebo effect, which can cause negative symptoms by believing that a treatment will harm us (
Jeréz Chacón, n.d.). The nocebo effect can trigger real symptoms and discomfort, even when the treatment is inert. Understanding this phenomenon is important due to the impact our beliefs can have on our health and well-being.
The placebo effect has been the subject of numerous studies in the field of medicine and research. Understanding how it works and how it can be ethically harnessed can lead to significant advances in the treatment of various diseases. Furthermore, the placebo effect has been used in clinical trials to assess the effectiveness of new drugs, highlighting its relevance in the development of more effective therapies.
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Deidades poderosas de la mitología griega.
Powerful deities from Greek mythology.
- Cuatro deidades griegas conocidas por su gran poder.
- Four Greek deities known for their great power.
Estos dioses son conocidos por su influencia en diferentes aspectos de la naturaleza y la vida cotidiana. Se cree que tienen la capacidad de controlar y gobernar sobre elementos clave como la tierra, el mar, la fertilidad y la prosperidad (
Goobookmark, n.d.;
Tabuenca, 2023).
Zeus: Es considerado el rey de los dioses y el más poderoso de todos. Zeus es conocido por ser el dios del cielo y gobernante del Monte Olimpo. Su temperamento afecta el clima y las condiciones climáticas en la Tierra.
Oceanus: Como el Titán del mar y el agua, Oceanus es una deidad asociada con la fertilidad y la creación de mares y ríos. Aunque Zeus le entregó el control de su dominio a Poseidón, Oceanus todavía se mantiene como una deidad fundamental del océano.
Hyperion: Este Titán está asociado con el conocimiento, la luz y el estado de alerta. Hyperion es el esposo de Thea y juntos tuvieron tres hijos: Helios (el sol), Selene (la luna) y Eos (el amanecer). Además, Hyperion participó en la creación de los cuatro pilares que sostienen los cielos.
Themis: Es conocida como la diosa de la justicia, la ley y el orden. Themis estableció las leyes divinas y ayudó a Zeus a mantener el control sobre las demás deidades. Además, fue la principal deidad del Oráculo de Delfos y dio a luz a las Horas y los Destinos.
Estas cuatro deidades tienen un papel fundamental en la mitología griega y se consideran figuras poderosas que gobiernan aspectos importantes de la vida en la Tierra. Su influencia en la naturaleza y en la prosperidad se ha transmitido a través de generaciones, y su legado aún perdura en la actualidad.
Zeus
Pierre Granier, Public domain, via Wikimedia Commons
| Oceanus
G.dallorto, Attribution, via Wikimedia Commons
|
Hyperion
| Themis
|
These deities are known for their influence on different aspects of nature and everyday life. They are believed to have the ability to control and rule over key elements such as the earth, the sea, fertility, and prosperity (
Goobookmark, n.d.;
Tabuenca, 2023).
Zeus: He is considered the king of gods and the most powerful of all. Zeus is known to be the god of the sky and ruler of Mount Olympus. His temperament affects the climate and weather conditions on Earth.
Oceanus: As the Titan of the sea and water, Oceanus is a deity associated with fertility and the creation of seas and rivers. Although Zeus handed over control of his domain to Poseidon, Oceanus still remains a fundamental deity of the ocean.
Hyperion: This Titan is associated with knowledge, light, and alertness. Hyperion is the husband of Thea, and together they had three children: Helios (the sun), Selene (the moon), and Eos (the dawn). In addition, Hyperion participated in the creation of the four pillars that hold up the heavens.
Themis: She is known as the goddess of justice, law, and order. Themis established divine laws and helped Zeus maintain control over the other deities. Additionally, she was the main deity of the Oracle of Delphi and gave birth to the Horae and the Fates.
These four deities play a fundamental role in Greek mythology and are considered powerful figures who govern important aspects of life on Earth. Their influence on nature and prosperity has been passed down through generations, and their legacy still endures today.
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Especial aniversario: Algunas curiosidades del número 8
Special anniversary: Some curiosities of number 8
- Ocho curiosidades del número 8
- Eight curiosities of the number 8
Hoy el blog cumple
ocho años y para celebrar, veremos algunas curiosidades del número 8 (Perseo,
2013; Ortega, 2018):
1) A las arañas y a los
pulpos los puedes reconocer por sus 8 patas.
2) El número atómico
del oxígeno, uno de los elementos importantes para la vida en la tierra, es el
número ocho.
3) El oído y la mano
poseen 8 huesos.
4) La escala musical
está compuesta por 8 notas y 12 semitonos.
5) En algunas culturas,
atribuyen el 8 al equilibrio, la justicia y la renovación.
6) Para el matemático
Pitágoras, el 8 simbolizaba la justicia, porque se podía dividir en dos partes
iguales.
7) El caballo del dios
Odín tenía 8 patas.
8) Los renos de Santa
Claus son 8.
Today the blog turns eight years old and to celebrate, we will see some curiosities of number 8 (
Perseo, 2013;
Ortega, 2018):
1) You can recognize spiders and octopuses by their 8 legs.
2) The atomic number of oxygen, one of the important elements for life on earth, is number eight.
3) The ear and the hand have 8 bones.
4) The musical scale is composed of 8 notes and 12 semitones.
5) In some cultures, they attribute the 8 to balance, justice and renewal.
6) For the mathematician Pythagoras, the 8 symbolized justice, because it could be divided into two equal parts.
7) The horse of the god Odin had 8 legs.
8) Santa's reindeer are 8.
Referencias / References:
La invención de los
cubiertos
The invention of cutlery
-
Herramientas para
alimentarse
- Tools to feed
Aunque en la
actualidad son muy comunes, en épocas anteriores era alimentarse directamente
con las manos, esto significa, que la invención de los cubiertos es algo más o
menos reciente.
El primero en ser
creado, fue la cuchara, estas vienen del neolítico y eran fabricadas con hueso,
cuerno o madera, a partir de este punto se fue popularizando y apareció en
distintas culturas, como en la Olmeca en América, por el siglo IX a.c. o en la
antigua cultura Helénica de Europa el siglo III a.c. (CurioSfera, n.d.).
El segundo en aparecer
fue el cuchillo y en la antigüedad era fabricado con piedra, hueso o cobre. El
cuchillo de mesa moderno o de punta redonda, es atribuido al Cardenal Richelieu
y fue creado en el año 1630, cuando mandó a eliminar la punta de los cuchillos
de su casa, ya que no le gustaba ver como los comensales los utilizaban como
mondadientes (Herrero, 2022).
El tercero en ser
diseñado fue el tenedor, este fue un invento de Teodora en el siglo XI, hija
del emperador Constantino X, aunque su invento no fue tomado de buena manera en
la época. Posteriormente, en el año 1533, fue Catalina de Médici, quien en su
boda con Enrique II de Francia, lo volvió a poner de moda y se ha seguido
utilizando hasta la actualidad (Crisol, n.d.).
Although nowadays they are very common, in previous times it was fed directly with the hands, this means that the invention of cutlery is something more or less recent.
The first to be created was the spoon, these come from the Neolithic and were made of bone, horn or wood, from this point it became popular and appeared in different cultures, such as the Olmec in America, around the 9th century BC. or in the ancient Hellenic culture of Europe the 3rd century B.C. (
CurioSfera, n.d.).
The second to appear was the knife and in ancient times it was made of stone, bone or copper. The modern or round-tipped table knife is attributed to Cardinal Richelieu and was created in 1630, when he ordered the tip of knives removed from his house, since he did not like to see how diners used them as toothpicks (
Herrero, 2022).
The third to be designed was the fork, this was an invention of Theodora in the 11th century, daughter of Emperor Constantine X, although her invention was not taken in a good way at the time. Later, in 1533, it was Catherine de Médici who, at her wedding to Henry II of France, brought it back into fashion and it has continued to be used to the present day (
Crisol, n.d.).
Referencias / References:
¿Cómo se creó el cubo
de Rubik?
How was the Rubik's cube created?
- Uno de los juguetes
más populares del mundo
- One of the most popular toys in the world
El cubo Rubik fue
creado por el húngaro Ernő Rubik en 1974, quien de profesión era escultor,
diseñador y profesor de arquitectura en la Facultad de Artes Aplicadas
de Budapest (
Sadurni, 2022)
Una curiosidad, es
que Rubik, no estaba buscando inventar un juguete, él investigaba sobre un
problema estructural, de cómo poder mover bloques de forma independiente, sin
desmontar un cubo (González, 2020). Luego de presentar el invento a sus alumnos
y amigos, decidió convertirlo en juguete, registrándolo en la oficina de
patentes de Hungría con el nombre de cubo mágico. Su éxito empezó luego de la
Feria del Juguete de Núremberg, cuando Tom Kremer, un especialista en juguetes,
le ofrece exportarlo de forma mundial. Este invento, se empezó a comercializar
en el año 1977 y rápidamente se convirtió en un éxito (Tinsa, 2014).
Rubik's cube
Ernő Rubik
The Rubik's cube was created by the Hungarian Ernő Rubik in 1974, who by profession was a sculptor, designer and professor of architecture at the Faculty of Applied Arts in Budapest (
Sadurni, 2022). A curiosity is that Rubik was not looking to invent a toy , he was investigating a structural problem, how to be able to move blocks independently, without disassembling a cube (
González, 2020). After presenting the invention to his students and friends, he decided to turn it into a toy, registering it at the Hungarian patent office under the name of magic cube. Its success began after the Nuremberg Toy Fair, when Tom Kremer, a toy specialist, offered to export it worldwide. This invention began to be marketed in 1977 and quickly became a success (
Tinsa, 2014).
Referencias / References:
¿Qué es un
daguerrotipo?
What is a daguerreotype?
- Imágenes impresas en láminas de cobre
- Images printed on copper foil
El daguerrotipo,
nombre que recibe de su inventor Louis Daguerre, es el nombre que se le da a
una técnica, al dispositivo y al resultado de una imagen en positivo obtenida
de una placa de cobra bañada con youduro de plata. Esta imagen, se revela con vapor
de mercurio y debe ser protegida con un cristal, ya que se daña al entrar en
contacto con el aire (Fotonostra, n.d.; Memoria Chilena, n.d.). Esta técnica
fue creada en el año 1839 y cayó en desuso en la década de 1880, al
popularizarse la fotografía en papel, esto, en parte debido a su menor costo de
producción (Aula Austral, n.d.).
Susse Frére Daguerreotype camera 1839
Daguerreotype Daguerre Atelier 1837
Luis Daguerre
The daguerreotype, named after its inventor Louis Daguerre, is the name given to a technique, to the device and to the result of a positive image obtained from a cobra plate bathed in silver youduro. This image is revealed with mercury vapor and must be protected with glass, since it is damaged when it comes into contact with the air
(Fotonostra, n.d.; Memoria Chilena, n.d.). This technique was created in 1839 and fell into disuse in the 1880s, when paper photography became popular, partly due to its lower production cost
(Aula Austral, n.d.).
Referencias / References:
Kinemacolor: Las
primeras películas en colores
Kinemacolor: The first color films
- La primera técnica exitosa para crear películas en color
- The first successful technique for creating color film
El kinemacolor
o pathécolor, es el primer procedimiento exitoso para crear películas en
colores, este fue desarrollado en 1906 por Edward R. Turner y George Albert
Smith, ambos inventores fueron financiados por Charles Urban, quien
comercializó esta técnica.
El
kinemacolor, es una técnica aditiva de color, que consiste en alternar filtros
rojos y verdes al momento de la proyección. Las técnicas aditivas consisten en utilizar
algunos colores primarios y que el resto de los colores, se generen a través de
su superposición. Este efecto, al igual que el de las imágenes en movimiento,
se debe a la persistencia retiniana y a la velocidad con la que se pasan los
fotogramas (Fernandez, n.d.; Martínez-Salanova, n.d.). Este procedimiento se
utilizó de forma comercial desde 1908 hasta 1914 ya que fue en parte
reemplazado por otras tecnologías como el Technicolor (Avendaño, 2017).
The kinemacolor or pathécolor, is the first successful procedure to create color films, this was developed in 1906 by Edward R. Turner and George Albert Smith, both inventors were financed by Charles Urban, who commercialized this technique.
Kinemacolor is an additive color technique, which consists of alternating red and green filters at the time of projection. Additive techniques consist of using some primary colors and the rest of the colors are generated through their superposition. This effect, like that of moving images, is due to retinal persistence and the speed with which the frames pass
(Fernandez, n.d.; Martínez-Salanova, n.d.). This procedure was used commercially from 1908 to 1914, since it was partly replaced by other technologies such as Technicolor (
Avendaño, 2017).
Referencias / References: